Köszöntjük a kedves Hallgatót, Kollégát, Érdeklődőt!Hitvallásunk szerint az orvosi hivatásnak nem csupán a testi betegségek kezelésére kell fókuszálnia, hanem figyelembe kell vennie a beteg szellemi, érzelmi, szociális, spirituális és társadalmi egészségét egyaránt. A magatartástudományok ezt a fajta holisztikus szemléletet alkalmazva az emberi magatartás törvényszerűségeit vizsgálják interdiszciplináris megközelítésből, amely az ember és a környezete között fellépő kölcsönhatások folyamataira koncentrál. Mindezeknek az orvosképzésben betöltött jelentősége egyre inkább elismertté válik világszerte, mely alól Magyarország sem kivétel. A szegedi orvosegyetemen dr. habil. Barabás Katalin kezdeményezte a magatartástudományi tárgyak oktatását, mely 1998-ban a szegedi Pszichiátriai Klinika Magatartástudományi és Orvosi Pszichológiai Oktatási Csoportjának megalapításával valósult meg. A Csoport, majd a 2008-tól a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Karának önálló egységeként működő Magatartástudományi Intézet vezetője nyugdíjazásáig Barabás tanárnő volt, tőle 2015-ben dr. habil. Kelemen Oguz vette át az intézet vezetését. Intézetünk kettős célja, hogy a nemzetközi kívánalmaknak megfelelő és minőségű oktatást nyújtson, másrészt pedig, hogy kutatócsoportjaink releváns és aktuális kutatási témákban mélyedjenek el és publikálják eredményeiket a hazai és nemzetközi színtereken egyaránt. |
Oktatási tevékenységünk
Az Intézet jelenleg az Egyetem négy karán – orvosi, fogorvosi, egészségtudományi, bölcsészettudományi karok – végez oktatási tevékenységet graduális, posztgraduális és extrakurrikuláris szinten. Legnagyobb hangsúllyal az orvoskaron, négy évet áthidaló tantárgyfüzér keretein belül vesz részt az orvostanhallgatók attitűdjének formálásában Intézetünk – a magatartástudományi tárgyak spirális, egymásra épülő szerkezeti felépítést követnek. Palettánkon a kötelező tárgyak mellett számos választható kurzusunk is van, mint a tanatológia, gerontológia, egészségfejlesztés és -nevelés, tanulástréning, de a káros szenvedélyek magatartástudományi alapjairól is tanulhatnak a hallgatók.
Attitűd és antropológia: Az orvosi magatartás megalapozása
Az orvosi pálya alapjaihoz elengedhetetlen attitűdformáló tárgyaink olyan értékeket és kvalitásokat közvetítenek, amelyek a nemzetközi szakirodalom által is igazoltan kellenek a „jó” orvossá váláshoz. Ezek a tárgyak hozzájárulnak ahhoz, hogy a medikák és medikusok ne csupán kiváló szakemberekké, hanem empatikus, megértő, helyes etikai normákat képviselő gyógyítókká is váljanak, akik képesek a beteggel való partneri kommunikációra és a beteg számára legelőnyösebb döntések meghozatalára a klinikai gyakorlat során.
Pszichológia: Az emberi lélek megértése
Az orvosi pszichológia tárgya elsődlegesen azt célozza, hogy az orvos megértse, milyen lelki folyamatokon megy át a beteg a gyógyulása, ellátása során, képes legyen a betegségek pszichés aspektusait is felismerni és kezelni – mindezek elengedhetetlenek a holisztikus gyógyítás gyakorlásához. Emellett a hallgatók megtanulják, hogyan építsenek ki bizalmas orvos-beteg kapcsolatot, illetve kiemelt fontossággal azt is, hogyan kezeljék a krízishelyzeteket és az őket érő fokozott stresszt a mindennapi orvosi gyakorlatukban.
Bioetika és kommunikáció: Az orvosi döntéshozatal alapjai
Az orvosi etika, vagyis bioetika oktatása haza szinten egyedülálló módon történik Intézetünkben: a preklinikum és a klinikum határán találkoznak az orvostanhallgatók a bioetikai elméletek gyakorlati alkalmazásának lehetőségeivel, ezáltal egyfajta hidat képezve a két oktatási blokk között. Az esetcentrikus szemináriumok abban segítik a hallgatókat, hogy etikus döntéseket hozzanak, figyelembe véve a beteg jogait, a társadalmi és kulturális különbségeket, valamint a modern orvoslás kihívásait. Mindezek által a hallgatók olyan készségeket és normarendszereket sajátíthatnak el, melyek abban jelentenek segítséget, hogyan kezeljék a kihívást jelentő döntési helyzeteket, illetve hogyan biztosítsák a beteg méltóságát és autonómiáját minden körülmények között.
Kutatási tevékenységünk
Intézetünkben számos kutatás folyik több kutatócsoport munkássága által. A legfőbb kutatási területei közé az ifjúság egészségmagatartása, különböző pszichológiai jelenségek (pl. kiégés), egészségműveltség, az orvoslás és specifikusabban a segítő hivatásban tevékenykedők etikai problémái (pl. morális distressz), valamint az orvosképzés oktatásfejlesztése tartoznak.
Hallgatóink rendre jó eredményeket érnek el a helyi Tudományos Diákköri Konferenciákon, emellett Intézetünk rendszeresen szervezője az orvosegyetemek magatartástudományi intézetei által kétévente megrendezett Magatartástudományi Napoknak. Oktatóink programokkal készülnek minden évben a Kutatók Éjszakájára, illetve több kollégánk működik együtt civil szervezetekkel, diákszövetkezetekkel tudománynépszerűsítő előadások kapcsán. Oktatóink évente többször részt vesznek számos nemzetközi és hazai konferencián: előadásokat tartanak, tematikus szimpóziumokat és kerekasztal-beszélgetések szerveznek.
Az utánpótlás-nevelést is fontosnak tartva vezető oktatóink több doktori iskolában is vállalják a magatartástudományok iránt érdeklődő PhD-hallgatók témavezetését, akik bekapcsolódnak az Intézet kutatásaiba – később gyakran munkatársainkká is válnak.
Miért fontos?
Az Intézetünk által oktatott tárgyak nem csupán az orvosi tudásanyag bővítését szolgálják, hanem hozzájárulnak ahhoz is, hogy a jövő orvosai empatikusabbak, etikailag érzékenyebbek és pszichológiailag felkészültebbek legyenek a rájuk váró, sokszor embert próbáló hivatás terén. Ahogyan egy hallgatónk mondta:
"Nagyon hasznos a sok tudományos tantárgy, ami ahhoz kell, hogy szakmailag nagyon jó orvosok legyünk, de minden magatartástudományi órán rájövök arra, hogy ez a tudás elenyésző, ha nem leszek egy megértő, empatikus orvos. Ezek a tantárgyak teszik hozzá a "lényeget"."