Dr. Fűzné Prof. Dr. Pikó Bettina D.Sc.

Egyetemi tanár

 

 

IFJÚSÁGKUTATÓ MUNKACSOPORT

Kutatócsoportunk célja a POZITÍV PSZICHOLÓGIAI ALAPÚ IFJÚSÁGKUTATÁS, amely a rizikófaktorokon túl elsősorban a többszintű védőfaktorokra fókuszál. Ezek közül kiemelkedik a családi (szülő nevelési stílus, családi társas támogatás, családi kohézió), az iskolai (iskolai kötődés, pozitív iskolai környezet), az egyéni (sport, spiritualitás és vallás), valamint a pszichológiai védelem erősítése (reziliencia, önértékelés, énhatékonyság, önkontroll, életcélok és tervek, önszabályozás).

 

KUTATÓCSOPORTUNK FŐ KUTATÁSI TERÜLETEI:

Gyermek-, serdülő- és ifjúságkutatás a következő témákban:

-         Egészségi állapot és életminőség komplex vizsgálata

-         Társadalmi egyenlőtlenségek az egészségi állapotban

-         Egészségmagatartás, szerfogyasztás

-         Pszichológiai készségek (coping, társas támogatás, optimizmus)

-         Rizikó és protektív faktorok (egyéni, iskolai, szülői, társadalmi és kulturális)

-         Depressziós és pszichoszomatikus tünetképzés, agresszív viselkedés

-         Kockázatészlelés és az egészség, betegeség laikus koncepciói

-         A serdülőkor pozitív pszichológiai megközelítése (élettel való elégedettség, énkompetencia,    jövőorientáltság, élet értelmébe vetett hit)

-         Szociokulturális védőfaktorok (vallás, család)

 

A POZITÍV PSZICHOLÓGIÁRÓL:

Mi a pozitív pszichológia?

Védőfaktorok nyomában: a káros szenvedélyek megelőzése és egészségfejlesztés serdülőkorban

"Boldogan éltek, míg meg nem haltak" - Egészség és boldogság mint kihívás a fogyasztói társadalomban

Mitől boldogok a mai fiatalok? - Ifjúságkutatás interdiszciplináris megközelítésben

Vallás és spiritualitás a pozitív pszichológia szemszögéből

 

 

A KUTATÓCSOPORT TAGJAI:

DR. PINCZÉS TAMÁS

okleveles testnevelő tanár, edző, egyetemi adjunktus

pinczes.tamas@drhe.hu

 

Pozitív pszichológia, flow az iskolában, flow a testnevelésben, sport és mozgás szerepe az egészséges életmód kialakításában

BRASSAI LÁSZLÓ

pszichológus

Kovászna Megyei Pszichopedagógiai Tanácsadó Központ vezetője, Sepsiszentgyörgy, Románia

laszlobrassai@gmail.com

 

Az egészségmagatartás kockázati és védő tényezői serdülőkorban; az élet értelmessége, önreguláció és a fiatalok mentális egészsége

DR. HAMVAI CSABA

pszichológus, pedagógia szakos előadó, egyetemi adjunktus

hamu80@gmail.com

 

Pozitív pszichológia az iskolai egészségfejlesztésben; megküzdés; optimizmus

Dr. TARI-KERESZTES NOÉMI

szociológus, Williams life skills facilitátor

noisyka1980@gmail.com

 

Fiatalok, főként (pre)serdülők szabadidős fizikai aktivitását befolyásoló szociológia és pszichológiai tényezők, hátrányos helyzetű (pl. állami gondoskodásban élő fiatalok) szabadidős tevékenységeinek, sportolási szokásának vizsgálata, a sport pszichés és pszichoszociális egészségre gyakorolt hatásai

DR. BERKI TAMÁS LÁSZLÓ

okleveles testnevelés és gyógytestnevelés tanár, atlétika sportedző, testnevelő – edző, egyetemi adjunktus

berki.tamas.laszlo@gmail.com

 

Elköteleződés és motiváció sportolók körében, fizikai aktivitást és sportot befolyásoló pszichés tényezők

DR. KISS HEDVIG

orvos, angol-magyar egészségtudományi szakfordító, egyetemi adjunktus

kiss.hedvig@med.u-szeged.hu

 

Modernkori viselkedési függőségek, fiatalok egészségmagatartása, betegek és laikusok egészségműveltsége

OBÁL ANNABELLA

alkalmazott egészségpszichológiai szakpszichológus,
diplomás gyógytornász,
személyi és aerobic edző

obalannabella@gmail.com

 

Pozitív testkép, a testképzavarok protektív faktorának vizsgálatai serdülőkorban, pozitív testkép kialakítása és fenntartása

MÜLLER VANESSA

viselkedéselemző, andragógus, képzésben lévő egészségpszichológus,
PhD hallgató

muller.vanessa@edu.u-szeged.hu

 

Viselkedési addikciók, ADHD, felnőttkötődés, depressziós és szorongásos zavarok, reziliencia és proaktív coping, halogatás, morális érzelmek

DUDOK RÉKA

pedagógiai szakpszichológus,
PhD hallgató

dudok.reka@gmail.com

 



Speciális nevelési szükségletű, specifikus tanulási zavarral küzdő diákok mentális jólléte; serdülőkori problémaviselkedés és egészségmagatartás; serdülőkori pszichológiai jóllét meghatározó tényezői és protektív faktorai; iskolai kötődés

DR. DOBOS BIANKA

zongoratanár, viselkedéselemző

 

Zenei teljesítményszorongás, stressz és szorongás, perfekcionizmus, szociális fóbia, félelem a boldogságtól, evészavarok

 

NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK:

- Kevin M. Fitzpatrick, Ph.D. professor and chair,
Department of Sociology and Criminal Justice, University of Arkansas, Fayetteville, AR, USA
https://fulbright.uark.edu/departments/sociology/people/index/uid/kfitzpa/name/Kevin+M.+Fitzpatrick/

- Thomas Ashby Wills, Ph.D., professor of psychology and epidemiology,
University of Hawaii at Manova, Cancer Epidemiology Program,
University of Hawaii Cancer Center, Honolulu, HI, USA
https://www.uhcancercenter.org/wills-thomas

- Aleksandra Luszczynka, Ph.D.,
University of Colorado at Colorado Springs, USA and
Warsaw School of Social Sciences and Humanities, Warsaw, Poland
http://luszczynska.socialpsychology.org/

- Frederick X. Gibbons, Ph.D., professor of social psychology,
University of Connecticut, Department of Psychology, Storss, CT, USA
https://chip.uconn.edu/person/rick-gibbons-phd/

- David Mellor, Ph.D., full professor and associate dean,
School of Psychology, Deakin University, Burwood, Victoria 3217, Australia
http://www.deakin.edu.au/about-deakin/people/david-mellor

 

KÉPEK A CSOPORTRÓL: