MTA-SZTE Mikrobiológia és egészségnevelés szakmódszertani kutatócsoport
Bemutatkozás
Burián Katalin a Szent-Györgyi Albert
Orvostudományi egyetemen végzett általános orvosként 1992-ben. A későbbiekben
szakvizsgát tett orvosi mikrobiológiából, valamint PhD fokozatot szerzett és
habilitált. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karának
Orvosi Mikrobiológiai és Immunbiológiai Intézetének a tanszékvezetője. Munkája során előadásokat tart az orvostan-,
fogorvostan- és gyógyszerésztan-hallgatók részére magyar és angol nyelven az
orvosi mikrobiológia és immunológia tárgykörében, valamint részt vesz a
hallgatók gyakorlati képzésében is.
Tevékenyen részt vállalt az intézet által oktatott orvosi mikrobiológia
gyakorlati anyagának kidolgozásában. Oktatói tevékenysége során 28 hallgató
szakdolgozati munkáját irányította konzulensként, 2 végzett PhD hallgatója van.
Jelenleg is 8 szakdolgozó valamint 2 tudományos diákkörös munkáját támogatja. Az
általa felkészített hallgatók szakmai fórumokon számos alkalommal elnyerték a
„Legjobb fiatal szerző” díjat, illetve sikeresen szerepeltek diákköri
konferenciákon. Igen sokrétű oktatási tapasztalatokkal rendelkezik. A hallgatók
körében nagy népszerűségnek örvendenek az általa tartott előadások és
gyakorlatok. 2007-ben elnyerte a hallgatók által adományozott „Az év legjobb
oktatója” megtisztelő címet. Kutatási témái a patogének
kölcsönhatása a gazdaszervezettel, valamint a különböző mikroorganizmusok által
okozott megbetegedések megelőzése vakcinással. Az MTA módszertani pályázatának
keretében az oktatási tapasztalataival segíteni próbál a középiskolai
egészségnevelési és mikrobiológiai irányú oktatás javításában.
A pályázatban
megfogalmazott célkitűzések
A pályázat célja olyan mikrobiológiai gyakorlatok és
projektek kidolgozása, amelyek elősegítik a középiskolai biológiai ismeretek
elmélyítését, elméleti és gyakorlati alkalmazását. A gyakorlatok hiánypótló
funkciót töltenének be a középiskolai biológia tantárgy oktatásában, mivel a
tényleges gyakorlati feladatokra, kísérletekre, kísérletek tervezésére,
problémák megoldására, gyakorlati készségek megszerzésére a tanórán és a
fakultációs órákon a tanárok óraterhelése és a tantárgyi követelmények
teljesítése miatt kevés idő jut, vagy a fontossági sorrendet mérlegelve
kimaradnak a tantárgyi tematikából. A diákok az egészséges életmóddal, a betegségek
prevenciójával és a higiéniai alapismeretekkel kapcsolatban szereznek majd
megfelelő tájékozottságot. Fejlesztési követelményként a betegségek elleni
tudatos prevenció fontosságának hangsúlyozása (pl. vakcinák fontossága,
bakteriális és virális eredetű megbetegedések
kezelése, szexuális úton terjedő betegségek ismertetése és az ellenük való
védekezés tudatosítása), valamint az egyén felelősségének hangsúlyozása a
tervezett projekt célja. A mikrobiológia
gyakorlatok további célja, hogy kialakítsa az új ismeretek önálló
megszerzésének képességét, gyakorlati jártasságot biztosítson a tanulóknak a
laboratóriumi vizsgálatokban, megtanítsa értelmezni a kísérletek során kapott
eredményeket, és tudatos kérdésfeltevésre ösztönözze a diákokat. A tematika
feldolgozása során a mindennapi élethez, a gyakorlathoz kapcsolódva teszi
nyilvánvalóvá, hogy az elsajátítandó tudás nem csupán elméleti ismeretekhez, hanem
gyakorlati készséghez is hozzásegíti a diákokat. A csoportos oktatási forma
erősíti az együttműködésre vonatkozó készségek kialakítását, megkönnyíti a
későbbi integrációt a felsőoktatásban, munkahelyen és elősegíti a társadalmi
környezetbe való beilleszkedést. A projekt során lehetőség nyílik kisebb
csoportokban való munkára, szakirodalmi források feldolgozására és a gyakorlati
csoport előtti bemutatásra. Ez a diákok szociális és kommunikációs készségeit,
valamint előadókészségét is elősegíti. A módszertani pályázat szerves része a
pedagógusok szakmai továbbképzése is, mivel az oktató-nevelő munka mellett
kevés idő jut a szakmai és szakdidaktikai ismeretek fejlesztésére.
A kutatócsoport működési időszaka
2016-2020