MTA-SZTE Mikrobiológia és egészségnevelés szakmódszertani kutatócsoport
Bemutatkozás
A pályázatban
megfogalmazott célkitűzések
A pályázat célja olyan mikrobiológiai gyakorlatok és
projektek kidolgozása, amelyek elősegítik a középiskolai biológiai ismeretek
elmélyítését, elméleti és gyakorlati alkalmazását. A gyakorlatok hiánypótló
funkciót töltenének be a középiskolai biológia tantárgy oktatásában, mivel a
tényleges gyakorlati feladatokra, kísérletekre, kísérletek tervezésére,
problémák megoldására, gyakorlati készségek megszerzésére a tanórán és a
fakultációs órákon a tanárok óraterhelése és a tantárgyi követelmények
teljesítése miatt kevés idő jut, vagy a fontossági sorrendet mérlegelve
kimaradnak a tantárgyi tematikából. A diákok az egészséges életmóddal, a betegségek
prevenciójával és a higiéniai alapismeretekkel kapcsolatban szereznek majd
megfelelő tájékozottságot. Fejlesztési követelményként a betegségek elleni
tudatos prevenció fontosságának hangsúlyozása (pl. vakcinák fontossága,
bakteriális és virális eredetű megbetegedések
kezelése, szexuális úton terjedő betegségek ismertetése és az ellenük való
védekezés tudatosítása), valamint az egyén felelősségének hangsúlyozása a
tervezett projekt célja. A mikrobiológia
gyakorlatok további célja, hogy kialakítsa az új ismeretek önálló
megszerzésének képességét, gyakorlati jártasságot biztosítson a tanulóknak a
laboratóriumi vizsgálatokban, megtanítsa értelmezni a kísérletek során kapott
eredményeket, és tudatos kérdésfeltevésre ösztönözze a diákokat. A tematika
feldolgozása során a mindennapi élethez, a gyakorlathoz kapcsolódva teszi
nyilvánvalóvá, hogy az elsajátítandó tudás nem csupán elméleti ismeretekhez, hanem
gyakorlati készséghez is hozzásegíti a diákokat. A csoportos oktatási forma
erősíti az együttműködésre vonatkozó készségek kialakítását, megkönnyíti a
későbbi integrációt a felsőoktatásban, munkahelyen és elősegíti a társadalmi
környezetbe való beilleszkedést. A projekt során lehetőség nyílik kisebb
csoportokban való munkára, szakirodalmi források feldolgozására és a gyakorlati
csoport előtti bemutatásra. Ez a diákok szociális és kommunikációs készségeit,
valamint előadókészségét is elősegíti. A módszertani pályázat szerves része a
pedagógusok szakmai továbbképzése is, mivel az oktató-nevelő munka mellett
kevés idő jut a szakmai és szakdidaktikai ismeretek fejlesztésére.
A kutatócsoport működési időszaka
2016-2020