A Tudós gazdag fegyvertárának legékesebb
darabja a memória. A Tudós életében a memória
olyan szerepet tölt be, mint ökölvívóéban
az erõ, autóversenyzõében a merészség.
A memória az agytevékenység egy sajátos,
funkcionális egysége. A legújabb kutatások
alapján a Tudós agymûködése négyütemû.
1. ütem: szívás.Ez az (elsõ) ütem biztosítja az új ismeretnek az agysejtekbe való jutását. Viszonylag bonyolult szeleprendszer zárja a sejteket szívás után. Ebben az ütemben nyugvó sejtek alkotják a memóriaegység alapját.
2. ütem: sûrítés.Az idõk folyamán felhalmozott ismeretek tárolása eredeti formájukban képtelenség lenne. Puszta térfogatuk alapján sem férhetnének el a korlátozott számú sejtekben. Az agytevékenység 2. üteme, vagyis a sûrítés tárolásra alkalmas, parányi térfogatot igénylõ formára sajtolja a külsõ forrásból érkezõ információt. Ebben a sûrített formában az információnak csak a lényege tárolódik, a sallang a vizelettel kiürül.
3. ütem: robbanás.Ez az ütem az agytevékenység ún. munkavégzõ fázisa, amikor is - a tevékenység által megszabott idõben vagy esetleg kicsit elõbb, vagy késõbb (megtörténik az ilyesmi) - a sûrített információ robbanásszerûen aktivizálódik, felhasználódik mint aktív ismeretanyag.
4. ütem: kipufogás.Ez a feldolgozott ismeretanyag valamilyen formában való közlése (szóban, írásban).
A memória, mint az agytevékenység funkcionális egysége az életkortól és életmódtól (feltételektõl stb.) független és állandó. A memória az életkortól függetlenül stabil és egyenletes. A memória az emberi szervezetnek egyetlen olyan pontja, mely változatlanul funkcionál a kifejlõdés és elhalás közötti periódusban. Csak a szeleprendszerben mutatkozik némi elváltozás az életkor függvényében. A memória változatlan. Az ütemek körül vannak csak kisebb-nagyobb malõrök. Nézzünk meg egy könnyen általánosítható példát:
Tudósunk harminckét éves. Hat munkatárssal
dolgozik, három hölgy és három úr alkotja
munkacsoportját. A hölgyek neve Teréz, Matild és
Fruzsina. Az urak neve: Gyõzõ, Lukács és Henrik.
Ebben a korban nem jelent problémát reggel üdvözölni
munkatársainkat, sõt, rögtön, azon frissiben néhány
utasítást is kiadni, így valahogy:
Jó reggelt Terike, Matild, Fruzsina: szervusztok fiúk;
Gyõzõ, kérlek, ugorj le a raktárba acetonért;
Lukács, mi van a kis hörcsögökkel, fejlõdnek?
fejlõdnek? Henrik, elnézést, de még nem olvastam
el.
Ez a reggeli nyitó mondat a szeleprendszer tökéletes
mûködésére, gyors szelepmozgásra, hibátlan
ütemsorrendre utal. Mindenekelõtt kiemelendõ, hogy a
szívószelep-rendszer (vagyis az információk
gyors, egymást követõ felvétele) és a
kipufogószelepek mûködése szinkronban van.
Tíz év múltán a memória mit sem
változik. Pontosan tudjuk, hogy reggel hol is vagyunk. Ismerünk
minden arcot. Ismerünk minden szegletet. Tudjuk az összes, porosodó
üvegrõl, hogy mit rejt magában. Cetlik nélkül
is tudjuk, hogy melyik hörcsög mit evett az este. DE. A szívószelep-rendszer
és a kipufogó-szelepek mûködése már
nem teljesen szinkron. Kis elcsúszások vannak. A reggeli
bevonulást követõ elsõ mondat már valahogy
így hangzik:
Jó reggelt Ju, izé Man, namindjárt Tema-Fru, hm
pá lányok. Hen, Henr, Henri, GYÕ-ZÕÕÕÕ,
hozz fel, kérlek, acetont. Hörcsögöm, mi van a Lukáccsal?
Izé, Lukács, mi van a hörcsögökkel? Pajtikám,
elnézést, még nem olvastam el.
Ha ezt a reggeli nyitó mondatot kissé elemezzük,
szembetûnõ, hogy gyakorlatilag minden információ
benne van, kivéve Henrik nevét. Ha kicsit több idõt
szánt volna a dologra, biztos, hogy az is elõjön. Csak
arról van szó, hogy a robbanás - mint harmadik ütem
- sokkal elõbb következik be, mint a kipufogás, s a
fáziseltolódás következtében még
feldolgozatlan, sûrített információk kerülnek
a felszínre.
Ez az idõk múlásával romlik.
A memória változatlanul kitûnõ. De a sûrítés
sem az igazi, a kipufogás pedig néha még a szívást
is megelõzi. Ebben a stádiumban két eset lehetséges.
a) Reggel egy szót sem szólni. Majd csak lesz valahogy
b) Kerülni a túlzottan konkrét megnyilvánulásokat.
Ha a b) variáns elkerülhetetlen, a reggeli nyitó mondat
így hangzik:
Jó reggelt kislányok, hogy vagyunk, hogy vagyunk? Szervusztok
urak ! Öreg fiú - egy kis izét kellene felhozni a raktárból.
Pajtikám, hogy vannak a kis szõrösök? Tudtam, hogy
valamit elfelejtettem! Vén csataló, még ma elolvasom
azt a hogyishívjákot!
Ezzel már meg is úsztuk a dolgot, nagyjából.
Nem kell újabb tíz esztendõ és a galibákat
már nemcsak a szeleprendszer aszinkron mûködése
okozza. Ebben a stádiumban az ütemek sorrendje változik
meg.
Mint láttuk az elõzõek során, az ütem
sorrendje még aszinkron mûködés esetében
is 1-2-3-4. volt. Az idõk folyamán azonban ez a sorrend alapjaiban
felborul, és általában 4-1-2-3 sorrend alakul ki.
Vagyis a kipufogás megelõzi a szívást, serítést
és robbanást. Ez az a stádium, amikor nagyon kell
ügyelni arra, hogy a tudóst ki ne szakítsuk megszokott
környezetébõl, mert ezzel az ütemsorrenddel idegen
környezetben életképtelen.
A 4-1-2-3 ütemsorrend fellépésekor a reggeli bevonulás
vázlatosan így alakul:
Szervusztok. Kollektív köszönés, esetleg egy- két paskolással. Ez nem konkrét, nagyot nem lehet tévedni. Nevek kiejtése feltétlenül kerülendõ!
Na, mi újság? Elkerülhetetlen betájoló kérdés. A válaszokból (de már a hangsúlyozásból is) egyértelmûen megtudhatjuk, hogy jó helyen vagyunk-e? Nem kétséges, hogy meglepett válasz esetén valahol máshol (értekezlet, vita stb.!) kellett volna lennünk.
Na, hogy megy a munka? A válasz nemcsak szakmai, de idõhatározó jellegû is. A válaszból ugyanis világosan kiderül, hogy
a) hol tartanak a kísérletek ésA 4-1-2-3 ütem idõszakában napközben már nincs ekkora jelentõsége az ütemsorrend felborulásának, mert:
a) A naptárból mindig megtudható, hogy hol vagyunk.A szeleprendszer hibalehetõségeinek legkésõbbi formája az ütemkimaradás. Természetesen ebben a stádiumban sem változik a memóriaszint, hiszen az egyenletes marad mindvégig. Az eddig felsorolt malõrtünetek mellett azonban fellép egy további is. Nevezetesen ebben a stádiumban a tudós nagy ritkán írás vagy beszéd közben kihagy szótakat és a mondatot nem tudja bef...
b) A munkatársak fél mondatokat is megértenek.
c) Megfelelõ világításnál nem kell neveket használni.
d) Ha nem megszokott környezetünkben vagyunk, hanem pl. értekezleten, elõadáson, kongresszuson stb., többnyire magunkfajta kartársak társaságát keressük, s ezzel már eleve számos problémát elháríthatunk. Mert õk is. Illetve õk se.