"Nyüzsögni, nyüzsögni, nyüzsögni!"
(Dévényi, Elõdi, Keleti, Szabolcsi)
A kongresszusi részvétel a tudós számára
olyan, mint mûvésznek a koncert. Minden szempontból.
A tudós is hónapokig készül. Próbálgat.
Részben experimentálisan, részben társadalmilag.
Vagyis ernyedetlen lankadatlansággal bizonyítja, hogy nincs
nála alkalmasabb, aki azon vagy ezen a kongresszuson képviselhetné
a szakmát. Az idegfeszültség is közös. A fõpróbával
kapcsolatos tapasztalatok is hasonlók. (Sikeres fõpróba
- biztos bukás.) Talán csak annyiban van jelentõs különbség,
hogy a tudós kongresszusi elõadásáért
nemigen állnak jegyért sorba az emberek, és honoráriumról
sem lehet beszélni. Sõt, a kongresszuson való részvételért
a tudós szívesen hoz jelentõs anyagi áldozatot
is.
A kongresszuson való részvétel jelentõségét
több tényezõ szabja meg. Ezek között a fontosabbak:
A) Munkánk megismertetése a szakterület specialistái elõtt.A kongresszuson való részvétel esetében az A) és B) tényezõk elenyészõ szerepet játszanak. Mindent el kell azonban követni annak érdekében, hogy ez ne tûnjön fel, illetve a C) variánsokat diszkréten realizáljuk. Ha a kongresszuson több szekció van, reggel mutatkozzunk néhány percig a megnyitás elõtt, lehetõleg gyors mozgással, valamennyi szekció elõtt. A program és a hagyományos táska lobogtatása elõnyös. Tegyünk úgy, mintha keresnénk valakit, ezért a nagy sietség egyik szekcióból a másikba.
B) Mások munkájának megismer(tet)ése.a) ismeretbõvítés céljábólC) Egyéb
b) ötletszerzés céljábóla) városnézés
b) országjárás
c) ott élõ rokonok meglátogatása és pumpolása
d) nyugati eredetû gépkocsi szervize
e) mint d) kis javítással
f) mint e) nagyjavítással
g) kocsicsere
h) nem tartós fogyasztási cikkek beszerzése
i) tartós fogyasztási cikkek beszerzése
j) szexfilmek és mulatók megtekintése
k) szex- és pornóirodalom beszerzése
l) következõ kongresszusi részvétel elõkészítése
m) elõre nem látható tényezõk.
városnézõ buszonszemünk se rebbenjen, mert hisz feltehetõen neki sem rebben. Ha igen, az az õ baja. Ne járjon kongresszusra.
országjáró buszon
rokonok szomszédságában
nyilvános helyen
nyilvánosházban
autójavítónál
pornóbutikokban
sztriptízbárban
stb.
a) hozzászólás(ok)Csak kezdõ kongresszusi részvevõk választják az a) variánst, abban a tévhitben, hogy a kongresszusokat a kongresszusok tudományos fontossága miatt rendezik. Ezek a többnyire fiatal tudósok sok kellemetlen percet szereznek a hallgatóságnak és az elõadóknak egyaránt. Kérdésük többnyire arcpirítóan konkrét, az elõadás adataihoz kapcsolódó, amivel csak éles felfogóképességüket, kritikai érzéküket stb. akarják fitogtatni. Az elõadó ettõl csak elkedvetlenedik, a hallgatóság meg feszeng, hiszen egyszer mindenkibõl elõadó lehet, s akkor hasonló sorsra juthat, másrészt csak múlik az idõ és késõbb is kezdõdik meg rövidebb is lesz a szünet (sütemény+kávé!!! lásd ott!). Pszichikailag sem pozitív a fiatal tudósok hozzászólásait hallgatni. Tapasztalt, rutinos kongresszusi részvevõ az elõadásoknak mintegy 0,7 százalékát érti meg. Ennek felét részben, másik felét nem ilyen mélyrehatóan. Az elõadások további 0,3 százalékának nem érti a címét. No már most, ha egy fiatal titán csak úgy ukmukfukk hozzászól, azt a látszatot keltheti, mintha õ értené. Ha többször is hozzászól, következésképpen több elõadást is megértett. Ez pedig kifejezetten rossz érzést kelt az emberben.
b) elõadás
c) elnöklés szekcióban
d) elnöklés plenáris ülésen.
1. Válasszunk olyan témát, ami munkatársaink szakterülete,Az ábrák megszerkesztése viszont kritikus vállalkozás. Legyen sok, lehetõleg túlzsúfolt és apró feliratokkal ellátott ábra. Jó még a színes dia, ügyesen megválasztott szinkópákkal. Pl. táblázatok esetében ideális a kék alapon zöld szöveg, narancssárga alapon piros számok. Így kísérleti eredményeink nem befolyásolhatják következtetéseinket, mert hiszen a mért adatok már a második sorból sem láthatók. Az elsõ sorban ülõk pedig általában a szakma prominens képviselõi, akik különben sem figyelnek oda. Ha meg véletlenül mégis, akkor:
2. Eredményeikbõl szûrjük ki azokat, amelyek korszerûek és önmagukban kerek egészet alkotnak;
3. Csoportosítsuk ezeket az adatokat úgy, hogy azt a látszatot keltsék, mintha:a) évtizedek szorgos munkájának gyümölcsei lennének4. Görcsös magolással biflázzuk be az elõadást, hogy egy parányi cetlit szorongatva azt a látszatot kelthessük, mintha ott helyben improvizálnánk. Végtére is egy 8-10 perces elõadást megtartani ugyebár csak nem jelenthet problémát egy szaktekintélynek!...
b) hihetetlenül szövevényes probléma egy kristályosan tiszta részletét fedezné fel
c) világszenzáció
d) szoros kapcsolatban van az ûrkutatással, iparral, gyógyászattal és mezõgazdasággal
a) nem érdekli õketA sok ábra a hallgatóság szempontjából is tapintatos dolog, mert a vetítés alatti sötétségben folyik a hallgatóság állandó kicserélõdése, s minél többet vetítünk elõadásunk alatt, annál több lehetõséget nyújtunk kollégáinknak a ki-be mászkálásra. Ma én neked, holnap te nekem.
b) azt hiszik, hogy rosszul látták
c) nem biztosak abban, hogy minek kellene lenni.