"Amit nem tudsz harminc perc alatt elmondani, jobb, ha titokban marad."
(Dr. Hora et Dr. Labora)
A Tudós felfedezéseit kétféle úton
bocsáthatja az emberiség rendelkezésére: cikkírás
és elõadás útján. Elõadni nehezebb.
Rendkívül sajátságos adottságok szerencsés
keveredése kell ahhoz, hogy a Tudós felfedezését
(mondanivalóját) úgy tálalja (adja elõ),
hogy az nemcsak a tárgyilagos tényekre épülõ
kísérleteket tükrözze, de szellemes következtetéseivel
magával is ragadja a végül tombolva ünneplõ
közönséget.
A nehézségek elsõsorban egy sajátos ellentmondásból
adódnak. Gondoljuk csak el, mi is van tulajdonképpen, ha
egy színész színpadra lép és elmondja
Hamlet monológját? A nézõk (= hallgatóság)
döbbent csendben hallgatják a felejthetetlen shakespeare-i
sorokat. A gyönyörûségtõl ájultan.
És a végén? Vörösre tapsolják a tenyerüket.
De kik ülnek a hallgatóság soraiban? Háziasszonyok,
kútfúrók, orvosok, diákok, kalauzok, ügyvédek,
esztergályosok. Lehet, hogy
egy-két színész is. Nem valószínû,
de lehetséges. (Véletlenül vagy kíváncsiságból,
netán irigységbõl stb.) Az biztos, hogy a három-négyszáz
fõnyi nézõsereg nem áll három-négyszáz
színészbõl.
Mi van akkor, amikor a Tudós mondja el a monológját?
Elõször is azt nem Shakespeare írta. Õ maga.
A hallgatósága sem áll háziasszonyokból,
kútfúrókból, orvosokból, diákokból
stb. Egyáltalában nem. A harminc vagy háromszáz
"nézõ" (hallgatóság) harminc vagy háromszáz
pályatárs (kolléga, konkurencia stb.). Miért
várhatnánk azt, hogy harminc vagy háromszáz
pályatárs a gyönyörûségtõl
leszaggatja a csillárt a 31. vagy 301. pályatárs elõadásának
meghallgatása után?
Nyilvánvaló tehát, hogy a Tudós elõadásával
kapcsolatos problémák egyik forrását a hallgatóság
összetételében kell keresnünk.
A másik forrás a Tudós belsõ összetétele.
Az elõadói készség adottság kérdése.
Számtalan variáció lehetséges, néhány
alaptípus a következõ:
1. Szárnyalóan alkotó elme, de makog,Rendkívül fontos, hogy elõadás közben a Tudós megfelelõ kapcsolatot teremtsen hallgatóságával, mert e nélkül tételeinek elfogadtatása egyszerûen lehetetlen. Közvetlen, fesztelen stílus, egy-egy jól elhelyezett aktuális poén a legáthatolhatatlanabb ajtókat is képes kitárni. De be is csukhatja... Mert mi van akkor, ha több hetes töprengés után kiagyalt aktuális poénunk éppen akkor hangzik el, amikor az elnöki tisztet éppen a közismerten gyomorbeteg és tejesen süket N. N., a szakma köztiszteletben álló Nagy Örege tölti be, ki éppen hallókészülékét babrálja a poén elcsattanása alatt. Szót sem hallott belõle. De ha éppenséggel hallotta is volna, akkor se nevetne. És ugyan ki merészelne vele szemben ülve röhögni? Ki MERÉSZELNE vele szemben ülve? Amikor az õ arcán semmi sem rezdül? Kész. A poén elhal születése pillanatában.
2. Szárnyalóan alkotó elme, folyamatosan beszél, de nem hangsúlyoz,
3. Szárnyalóan alkotó elme, hangsúlyoz, de dadog,
4. Alkotó elme, de izgulós. Zavarában nemcsak gondolatait, de jegyzeteit is összekeveri,
5. Közepesen alkotó elme, de tûrhetõen beszél,
6. Valami esze van, remek beszélõképességgel,
7. Egyszer (talán) alkotgatott (?), kitûnõ elõadó,
8. Semmi mondanivalója, de fantasztikus elõadó. Az üres fecsegés Paganinije.